woensdag 30 april 2014

Gevaarlijk sprookjesachtig

Nog een uurtje de tijd voordat ik bij dance4life moest zijn, slenterde ik door Amsterdam. Ik ging op een bankje zitten, had een gesprek met een man uit Londen over fietsen, at een koekje en had opeens zin om naar Foam te gaan. Dus dat was precies wat ik deed. Daar bleek net de fantastische multimedia-installatie The Enclave van Richard Mosse te zijn geopend.

In 2012 en 2013 reisde Richard Mosse in gezelschap van rebellengroepen door het oosten van de Democratische Republiek Congo. In dit gebied wordt geplaagd door massamoorden, hinderlagen en seksueel geweld. Richard Mosse zocht naar een nieuwe manier om al deze verschrikkelijke gebeurtenissen in beeld te brengen. Hiervoor gebruikt hij 16 mm-infraroodfilm, een middel dat vroeger tijdens militaire patrouille werd gebruikt. De film maakt gecamoufleerde doelwitten beter zichtbaar vanuit de lucht. Het resultaat zijn felroze, bijna sprookjesachtige landschappen. Je zou bijna vergeten dat dit gebied geteisterd wordt door oorlog. Tot de geluidsopnamen je weer terugbrengen naar de realiteit. Deze tentoonstelling bestaat namelijk niet alleen uit foto's, maar ook filmopnames en fragmenten van de omringende geluiden. 

Misschien is Foam iets te ver weg, dan zie je hier alvast wat prachtige foto's. En er is nog zoveel meer te zien op de site van Richard Mosse. Of bezoek toch het Foam, want de multimedia-installatie is toch het indrukwekkendst als je er zelf tussen staat :)





0 reacties:

Een reactie posten

Al jullie berichtjes maken me blij, dankjewel! Laat je linkje achter, want ik ben natuurlijk ook benieuwd naar wie jullie zijn :)

Blog Designed by The Single Momoirs